Judas – Astrid Holleeder | Boek review

homeofdaisies.nl, judas, astrid holleeder, review, boek, lezen, reading, boekreview, bookreview, crimineel, topcrimineel, heineken ontvoering, ontvoering, bedreiging, familie, familiekroniek, onderdrukking, vrouwen, getuigen, verhaal, waargebeurd, waarheid, spannend, spannend boek, thriller, onwerkelijk, bizar, amsterdam, advocaat, advocate, gevangenis

Eind 2016 kwam het boek van Astrid Holleeder uit, Judas.  De naam alleen al doet je vast een belletje rinkelen. De schrijfster is namelijk de zus van topcrimineel Willem Holleeder. In het bijna 600 pagina’s tellend boek omschrijft Astrid tot in detail hun leven dat totaal draait om het doen wat broer Willem wilt. Ze omschrijft de ontvoering, de band tussen haar, haar zus en broers, hoe ze zijn opgegroeid, hoe Willem haar in vertrouwen nam en hoe ze is gestart met het opnemen van hun gesprekken om tegen hem te getuigen in één van de grootste strafzaken van Nederland.

Het was me al verteld: dit is een must read. Ik kan dat inmiddels alleen maar beamen. Ik ben dol op spannende boeken, thrillers of crime. Maar ik kan je alvast verklappen dat dit in niets lijkt op iets wat ik eerder heb gelezen. Je beseft je namelijk steeds: dit is echt. Waargebeurd. Die karakter zijn echte mensen. Echte mensen die al deze bizarre dingen écht hebben meegemaakt. Dit is hun realiteit. En die realiteit staat zo verschrikkelijk ver weg van die van jezelf.

In de winter ben ik eigenlijk niet zo’n lezer (iets met koude handen boven de dekens), maar dit exemplaar heb ik in een week of 4 uitgelezen. En dat was waarschijnlijk nog sneller gegaan als ik niet een week of 2 het boek had neergelegd omdat ik te druk was om met m’n pup te spelen. Het is een boek dat je bij de keel grijpt en je pas loslaat op de allerlaatste pagina.

Het boek loopt niet chronologisch, iets waar ik me normaliter enorm aan zou storen. Je schiet van het ene jaartal in het andere, van de ene gebeurtenis naar de volgende en weer terug. Maar dit zit werkelijk zó ontzettend goed in elkaar dat het niet uitmaakt. Sterker nog: het maakt het verhaal juist begrijpelijker. Doordat je steeds meer leert van wie Willem is, hoe hij is geworden wie hij is, wat hem heeft gevormd en hoe hij op slinkse wijze iedereen om te tuin leidt. Zijn wil is wet, maar aan de wetten die in Nederland gelden heeft hij lak. En op een of andere manier krijgt hij het ook nog voor elkaar om nooit de schuldige te blijken.

Gedurende het boek leer je hoe slim de crimineel Willem Holleeder is. Hoe hij de wet precies kent, hoe hij van de mazen in die wetten gebruik maakt. Hoe hij imponeert, dreigt en toch nooit de schuld krijgt. Alle belangrijke dingen fluistert. Nooit iets in huis of de auto bespreekt omdat hij bang is afgeluisterd te worden. En vooral hoe hij zijn zus Astrid, advocate, gebruikt. Misbruikt.

Inhoudelijk ga ik echt niks meer vertellen, want je moet dit zelf lezen om het te begrijpen. Te ervaren. Dit boek doet écht wat met je. Ik heb op momenten vol verbazing gelezen, tot midden in de nacht omdat ik het gewoon niet kon wegleggen. Het leest als een trein. Het is goed geschreven, zit steengoed in elkaar. Het is lang geleden dat ik zo’n dikke pil heb gelezen, maar het voelde niet zo. Het voelde als een film die je na 2 uur uit hebt. En dat je dan pas doorhebt dat ie klaar is als de aftiteling ophoudt. Ik had echt even de tijd nodig om het boek een plekje te geven nadat ik de laatste letters tot me had genomen. Indrukwekkend. Onbegrijpelijk. Bizar. Meeslepend. Maar vooral: onwerkelijk dat hij gewoon bij je om de hoek had kunnen wonen.

Astrid Holleeder – Judas, een familiekroniek is vrijwel overal te koop.

Volg homeofdaisies op YouTube Instagram Facebook Bloglovin’